Z cyklu dieta przeciwzmarszczkowa: Przeciwutleniacze – pogromcy wolnych rodników cz. III Witamina C

Dzisiaj w ramach cyklu o przeciwutleniaczach omówię tylko jeden związek. Co ważne znany przez każdą z nas i często stosowaną. Tą substancją jest witamina C - już o niej pisałam tutaj - ale dzisiaj temat jeszcze bardziej rozszerzę i skupię się wyłacznie na właściwościach tego związku. 
Każdy o niej słyszał, każdy wie jak smakuje i z grubsza wie na co działa. Dzisiejszy wpis będzie pogłębieniem tej wiedzy.
Witamina C - jak sama nazwa tego artykułu wskazuje jest znakomitym przeciwutleniaczem. Świetnie radzi sobie z ochroną wszelkich płynów ustrojowych - czyli krwią i limfą, pomaga także chronić Cholesterol typu HDL przed wolnymi rodnikami i procesami utleniania. Przyczynia się do zmniejszania uszkodzeń komórek wynikających z naturalnych procesów starzenia się.
Co ważne - i wiele osób (ale nie czytelnicy tego bloga ;)) o tym nie wie - jest niezbędna do wytwarzania kolagenu. A jak ważny jest kolagen dla skóry bez zmarszczek pisałam już nie raz.

Witamina C wpływa także na prawidłowe mikrokrążenie krwi. Poprawia odżywienie komórek skóry, przez co znacznie spowalnia widoczne oznaki starzenia się. Wzmacnia też naczynka krwionośne. Zapobiega ich nadmiernemu rozszerzaniu się i powstawaniu pajączków na skórze.
Nie bez powodu podawana jest w czasie choroby - znana jest z właściwości  polegających na potęgowaniu odporności skóry na ataki bakterii i wirusów. Pomaga tez chronić naszą skórę przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych.
Jest niezbędna do produkcji adrenaliny - hormonu stresu. Im dłużej się stresujemy - tym większej dawki witaminy C potrzebujemy.

Witamina C pomaga też w prawidłowym funkcjonowaniu naszego układu odpornościowego. Wzmacnia go na kilka sposobów. Po pierwsze - ma wpływ na większą produkcję interferonu - czyli naturalnej substancji antywirusowej. Po drugie pobudza do lepszego działania białe krwinki krwi - które aktywnie walczą z komórkami rakowymi, bakteriami, wirusami oraz wytwarzają przeciwciała. Po trzecie witamina C potrafi zneutralizować działanie niektórych toksyn - i w ten sposób chroni nasz organizm przed zagrożeniami.
Jakby tego było mało witamina C sprawia że mamy więcej energii, poprawia nasze krążenie oraz przepływ krwi a także jest doskonałym sposobem na Kaca

Najlepszym źródłem witaminy C będą

  • cytrusy
  • owoce dzikiej róży
  • agrest
  • porzeczki
  • maliny
  • truskawki
  • zielona i czerwona papryka
  • brokuły
  • brukselka
  • kapusta
  • kalafior
  • szpinak
  • fasolka
  • pomidory
  • natka pietruszki
  • szczypior

A w następnym wpisie opowiem Wam o witaminie E
Czytaj dalej...

Z cyklu dieta przeciwzmarszczkowa: Przeciwutleniacze – pogromcy wolnych rodników cz. II

Zgodnie z obietnicą - dzisiaj dalej temat przeciwutleniaczy na tapecie. Gotowe - to zaczynamy :D

Likopen - przez wielu naukowców uważany za jeden z



najlepszych ochraniaczy naszego organizmu przed wolnymi rodnikami - a co za tym idzie zmarszczkami. Wielu badaczy twierdzi, że jest to związek który obniża prawdopodobieństwo zachorowania na raka gardła, raka prostaty, raka piersi, raka skóry, raka w układzie pokarmowym czy raka szyjki macicy. jakby tego było mało - chroni przed  chorobami serca, zmniejsza ilość cholesterolu we krwi oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia ślepoty. Dodatkowo - jest to jeden z nielicznych związków - które nie giną w związku z przetwarzaniem ich - jest nawet odwrotnie - jego ilość w koncentracie, ketchupie i innych przetworach pomidorowych jest większa. Co ważne i o czym często wiele osób nie wie - jest lepiej wchłanialny jeśli podawany jest do spożycia wraz z oliwą.
Najwięcej znajdziemy go w:
  • pomidorach
  • arbuzach
  • morelach
  • czerwonych grejpfrutach


Kwercetyna - jeden z mocniej działających flawonoidów. To właśnie dzięki tej substancji cebula znana jest ze swoich leczniczych właściwości. Z łatwością pokonuje wolne rodniki, zmniejsza lepkość krwi - dzięki czemu chroni przed zmianami miażdżycowymi. Znana jest także ze zwalczania stanów zapalnych, bakterii, wirusów i grzybów. Zmniejsza reakcje alergiczne
Najwięcej znajdziemy jej w:
  • zółtej i czerwonej cebuli (co ważne - nie w białej)
  • czerwonych winogronach
  • brokułach
  • pomidorach
  • sałacie
  • czereśniach
  • truskawkach
  • zielonej herbacie

Flawonoidy - pozostałe nie wymienione przeze mnie wcześniej. W tej grupie znajdziemy ponad 5 tysięcy różnych związków (trochę czasu zajęłoby mi opisanie ich wszystkich ;)). Występują one głównie w kwiatach, owocach, nasionach czy liściach i korzeniach. To właśnie one nadają roślinom smak, zapach i kolor i noszą nazwę witaminy P. Neutralizują wolne rodniki, chronią przed utlenianiem się cholesterolu, wzmacniają naczynia krwionośne i lekko je rozszerzają - dzięki czemu w niewielkim stopniu obniżają ciśnienie krwi. Dodatkowo przeciwdziałają zbyt intensywnemu krzepnięciu krwi. Chronią także witaminę C przed zbyt szybkim rozkładem - dzięki czemu dłużej znajduje się w naszym organizmie. Wzmacniają także odporność organizmu

Te związki chemiczne znajdziemy w:


  • cebuli
  • kapuście
  • brokułach
  • fasoli
  • soi
  • cykorii
  • selerze
  • jabłkach
  • wiśniach
  • jagodach
  • żurawinie
  • porzeczkach
  • ciemnych winogronach
  • grejpfrutach
  • pomarańczach
  • orzechach
  • kakao
  • czekoladzie
  • czerwonym winie
  • herbacie
  • przyprawach - np rozmaryn, majeranek

 I oczywiście... I tym razem cdn...
Czytaj dalej...
Zmarszczkowo - czyli wszystko o zmarszczkach © 2015. Wszelkie prawa zastrzeżone. Szablon stworzony z przez Blokotka